Bílkoviny

Sdílet:

Bílkoviny jsou základní stavební složkou organismu. Jsou složeny z 21 aminokyselin. 8 z nich je esenciálních, které si tělo nedokáže vyrobit a musí je přijmout ze stravy.

Dělení

  • Plnohodnotné – obsahují všechny esenciální aminokyseliny v potřebném množství (vejce)
  • Téměř plnohodnotné – některé esenciální aminokyseliny obsahují v menším množství (maso)
  • Neplnohodnotné – některé esenciální aminokyseliny chybí (obiloviny, luštěniny,..)

Využitelnost

  • Bílkoviny v mase lidský organismus využije ze 70%
  • Rostlinné bílkoviny ze 40%

Funkce

  • Stavební (kolagen, elastin, keratin)
  • Transportní a skladovací (hemoglobin, transferin)
  • Zajišťující pohyb (aktin, myosin)
  • Katalytické, řídící a regulační (enzymy, hormony, receptory, …)
  • Ochranné a obranné (imunoglobulin, fibrin, fibrinogen)

Doporučená denní dávka

Pro běžného člověka stačí přijmout 0,8 – 1g bílkovin na 1 kg tělesné hmotnosti. Sportovci nebo lidé, kteří chtějí nabírat svalovou hmotu by měli denně přijmout 1,4 – 2g/kg hmotnosti.

Suplementace

Při nedostatku bílkovin můžeme využít doplňky stravy – Proteiny. Aminokyseliny můžeme doplnit doplňky BCAA a Glutamin.

Nedostatek bílkovin

Při nedostatečném příjmu bílkovin především u dětí ve vývoji může docházet k poruchám růstu. U dospělých dochází ke ztrátě svalové hmoty a tím i síly. Pokud má člověk energetický příjem nižší než výdej, tělo použije jako zdroj energie bílkoviny a začne v podstatě „požírat svaly“.

Nadměrný příjem

Příliš velké množství bílkovin tělo nevyužije. Tvrdí se, že nadměrným příjmem bílkovin se přetěžují játra a ledviny. Může se také zvýšit riziko rakoviny střev.

Bílkoviny ve 100g potraviny

MasoMléčné výrobkyOstatní
Potravina Bílkoviny/100g
Kuřecí prsa 22g
Krůtí prsa 21g
Hovězí zadní 30g
Vepřové zadní 17g
Telecí zadní 20g
Králík 15g
Tuňák ve vlastní šťávě 20g
Treska 17g
Losos 20g
Potravina Bílkoviny/100g
Tvaroh 18g
Cottage 14g
Eidam 30g
Ementál 28g
Hermelín 21g
Niva 20g
Parmazán 35g
Olomoucké tvarůžky 30g
Bílý jogurt 13g
Mléko 3g
Potravina Bílkoviny/100g
Čočka 25g
Sója 50g
Šunka drůbeží 23g
Šunka vepřová 16g
Vejce 12g
Rýže 8g
Brambory 2g
Sdílet:
Fitnesák

Warning: file_get_contents(https://api.instagram.com/v1/users/self/media/recent/?access_token=&count=8): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 429 - in /data/web/virtuals/104879/virtual/www/domains/fitnesak.cz/wp-content/themes/the-rex/library/templates/footers/footer2.php on line 23