Draslík

323
0
Sdílet:

Draslík se v lidském těle vyskytuje zejména jako nitrobuněčná tekutina. Podílí se na zadržování vody v buňkách, tím pomáhá regulovat osmotický tlak a společně se sodíkem se účastní na přenosu nervových vzruchů. Draslík také významně ovlivňuje činnost svalů (především srdce) a podílí se na využití sacharidů a syntéze proteinů.

Zdroje

Draslík v dostatečném množství vyskytuje v běžných potravinách. K potravinám s nejnižším obsahem patří lihoviny, cukr, živočišný tuk.

Potraviny s vysokým obsahem draslíku

  • káva
  • černý čaj
  • maso hovězí, kuřecí, vepřové
  • játra
  • fazole
  • čočka
  • ořechy
  • špenát

Nedostatek draslíku

Při vyvážené stravě většinou nedochází k nedostatku draslíku. Nedostatek obvykle nastává v pooperačních stavech. Hlavní příznaky nedostatku draslíku jsou svalové křeče, srdeční arytmie, snížená funkce ledvin, ztráta chutě k jídlu a zvracení.

Při správné funkci ledvin nedochází ani k předávkování draslíkem.

Doporučená denní dávka

Dospělý člověk: 1800 – 5000 mg

Děti od 1 do 9 let: 1000 – 1600 mg

Děti do 1 roku: 500 – 700 mg

Sdílet:
Fitnesák