Goji

Sdílet:

Goji ( godži ) jsou plody kustovnice cizí a kustovnice čínské a patří mezi tzv. superpotraviny. Jsou považovány za elixír mládí, ovoce nesmrtelnosti, červený diamant atd.. Pěstují se zejména ve střední a severní Číně. Plody a mladé listy jsou v asijských zemích součástí jídelníčku, plody a kůra kořenů jsou využívány v místní medicíně.

Sušené plody goji jsou oranžovo-červené a mají svraštělý povrch. Chutí připomínají rajčata. Vůně může připomínat datle, hrozinky nebo sušené brusinky a lze v ní rozeznat i sladké lékořicové tóny.

Co obsahují?

Mezi hlavní účinné látky v plodech kustovnice náležejí polysacharidy a karotenoidy. Paleta obsahových látek je poměrně široká, dále jsou přítomny flavonoidy, volné aminokyseliny, vitamíny, mastné kyseliny a různé další látky. Goji je rovněž bohaté na minerální látky. Na rozdíl od většiny jiných lilkovitých rostlin neobsahují v relevantním množství alkaloidy a ani glykosidy.

Nutriční hodnoty ve 100g

  • Energie: 357 kcal
  • Bílkoviny: 14 g
  • Sacharidy: 67 g
  • Tuky: 1,8 g
  • Vláknina: 7,4 g

Vitamíny

V plodech kustovnice cizí jsou obsaženy zejména vitamíny B2 (riboflavin), B1 (thiamin) a vitamín C. Vitamín B1 je obsažen v množství asi 0,35 mg na 100 gramů suché váhy, vitamín B2 0,46 mg. Obsah vitamínu C se v suchých plodech pohybuje okolo 42 až 49 mg na 100 gramů a je srovnatelný s množstvím obsaženým v citrusových plodech. V čerstvých plodech je obsaženo asi 30 mg vitamínu C na 100 g.  Rovněž je přítomen vitamín E (tokoferol).

Minerální látky

Plody goji jsou bohaté na minerální látky. Představují v rámci ovoce jeden z nejbohatších zdrojů železa, zinku, manganu, mědi a chromu. Průměrný obsah železa v plodech  (v mg/kg suchých plodů) 67 mg, zinku 110 mg, manganu 6 mg, mědi 8,3 mg, chromu 0,4 mg. Množství obsažené ve 20 g suchého goji představuje asi 25 % doporučené denní dávky zinku, 18 % mědi, 23 až 32 % chromu a 7 až 17 % železa. V plodech goji bylo dále zjištěno celkem 21 stopových prvků, zejména selen a kobalt.

Využití

Goji jsou ve formě sušených plodů, šťávy, prášku nebo čaje. Použít je můžeme podobně jako chia semínka do salátů, smoothie, jogurtů atd.. a nebo sušené plody můžeme jíst syrové.

Doporučená denní dávka pro dospělého člověka jsou asi dvě hrsti bobulí, pro dítě polovina. Větší konzumace Goji způsobuje problémy se zažíváním. Větší množství se nedoporučuje konzumovat před spaním, může způsobit nespavost.

 goji

Sdílet:
Fitnesák


Warning: file_get_contents(https://api.instagram.com/v1/users/self/media/recent/?access_token=&count=8): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 429 - in /data/web/virtuals/104879/virtual/www/domains/fitnesak.cz/wp-content/themes/the-rex/library/templates/footers/footer2.php on line 23