Jak vybrat pečivo?

200
0
Sdílet:

Pečivo patří mezi nejoblíbenější potraviny a také je pravděpodobně jednou z nejdiskutovanějších potravin co se týče diety. Mnoho lidí si svůj jídelníček bez pečiva nedokáže představit. Toto téma se neprobírá jen ve světě fitness a kulturistiky, ale především také v souvislosti s lidskou výživou jako takovou. Jak tedy vybrat správné zdravé pečivo?

Bílé vs tmavé pečivo

Radu „vyhýbejte se bílému pečivu“ slyšel snad každý. Z toho důvodu mnoho lidí v obchodě logicky sáhne po dražším tmavém pečivu, aby udělali dobrý skutek pro své tělo. Opravdu je tmavé pečivo zdravější nebo je to jen velký podfuk? Většina tmavého pečiva prodávaného u nás je připravováno ze stejných směsí jako bílé, do kterých se pouze přidají barviva (nejčastěji asi karamel), díky kterým má pečivo tmavou barvu. Barviva sice nejsou škodlivá, ale pečivo obsahuje mnoho „éček“, které se zdravou výživou nemají nic společného.

Jak pečivo vybírat?

Největší omyl je barva. Celozrnné pečivo nemusí být tmavé. Pokud si doma upečeme chléb z celozrnné mouky, tak tmavý nebude. U baleného pečiva si můžeme přečíst složení, kde by v případě celozrnného výrobku měla být na prvním místě celozrnná mouka. Horší je to u nebalených výrobků, kde složení pravděpodobně nenajdeme, ale pokud je výrobek opravdu celozrnný, výrobce to určitě rád napíše do jeho názvu.

Proč celozrnné pečivo?

Celozrnné pečivo je díky nižšímu glykemickému indexu mnohem sytější než bílé a také obsahuje o dost větší množství tolik důležité vlákniny. Důležité je také zpracování zrna. Pro výrobu bílého pečiva je použita pouze vnitřní část zrna, ale pro celozrnné je použito celé obilné zrno. Obilné zrno se rozděluje na tři části.  Vnitřní část je bílá a vyrábí se z ní světlá mouka. Obsahuje množství sacharidů a škrobu a je bohatá na energii. Další část tvoří obal zrna, který obsahuje velké množství vitamínů, minerálních látek a vlákninu. Poslední část zrna je obilný klíček, který obsahuje především oleje a v nich rozpuštěné vitamíny.

Druhy pečiva:

  • Pšeničné: Levná a rychlá výroba, obsahuje ale minimum zdraví prospěšných látek. Obsahuje nejméně 90% pšenice.
  • Žitné: Vyrábí se ze žitné mouky, která výrobek může mírně ztmavit, ale tak tmavé pečivo jaké vidíme v obchodě nevznikne. Obsahuje nejméně 90% žita. Výrobek může být označený také jako „celožitný“.
  • Žitno pšeničný: Obsahuje více než 50% žita a více než 10% pšenice.
  • Pšenično žitný: Obsahuje více než 50% pšenice a více než 10% žita.
  • Celozrnné: Vyrábí se z celozrnné mouky, která obsahuje celá zrna i se slupkami. Má vysoký obsah vlákniny a nejvíce zdraví prospěšných látek. Ze zákona musí celozrnné pečivo obsahovat minimálně 80% celozrnné mouky. U pečiva, zejména chlebů, které mají velký obsah semen se může stát, že obsah celozrnné mouky bude třeba 50%. Jedná se většinou o tužší pečivo kde je stlačeno velké množství slunečnicových, lněných a dalších semen v kombinaci s moukou. Proto je nutné číst složení výrobku.
  • Vícezrnné: Vyrábí se z několika druhů obilovin, případně luštěnin nebo olejnin.
  • Grahamové pečivo: Název má po Sylvestru Grahamovi, který se postavil proti prosívání obilných surovin při výrobě bílé mouky. Grahamové pečivo se vyrábí ze směsi pšeničné hladké mouky a mouky celozrnné s vyšším obsahem otrub. Otruby jsou vnější obal zrna a dodávají vyšší obsah vlákniny a zdraví prospěšných látek. Podle československé normy by měl mít 20% pšeničné mouky světlé a 80% žitné mouky celozrnné.
  • Cereální pečivo: Označení „cereální“ se používá u výrobků, které byly vyrobeny z cereálií (obilovin). Cereálie je výraz odvozený od jména řecké bohyně sklizně a zemědělství Ceres a označuje veškeré obilniny a výrobky, jejichž hlavní složkou je jakékoli obilí!
  • Speciální: Sójové, bramborové nebo luštěninové pečivo.
  • Chléb kyjevský: Měl by obsahovat 80% žitné mouky, přičemž 27% by měla tvořit mouka celozrnná.
  • Chléb selský: Měl by obsahovat nejméně 60% žitné mouky.
  • Chléb staročeský nebo tradiční: Je kypřený žitným kvasem a s minimálním obsahem 70% chlebové mouky.
  • Chléb moskevský: Měl by obsahovat pouze žitnou mouku, z toho by mělo být 50% celozrnné a 50% chlebové.
Sdílet:
Fitnesák