Kreatin – K čemu slouží?

258
1
Sdílet:

Co je kreatin?

Kreatin je dusíkatá organická kyselina, která má největší koncentraci přímo ve svalové tkáni. Tělo si dokáže kreatin vyrobit syntézou ze tří aminokyselin (glycin, arginin, metionin), ale tato schopnost je omezená a tělo takto doplní pouze množštví kreatinu, které nebylo přijato ve stravě. Výhodou kreatinu je, že na rozdíl od vitamínů si jej dokážeme vytvořit v našem těle zcela sami. Nový kreatin vzniká přibližně 2g/den.

Obsah kreatinu v potravinách (g/kg)

  • Sleď: 6,5-10
  • Losos: 4,5
  • Tuňák: 4
  • Treska: 3
  • Platýs: 2
  • Vepřové maso: 5
  • Hovězí maso: 4,5
  • Kuřecí maso: 4
  • Mléko: 0,1

K čemu slouží?

Kreatin se nachází přímo uvnitř svalové buňky. Je to naprosto nezbytný zdroj energie pro činnost svalů. Na jeho množství v těle závisí výkon a výdrž svalů. Ve svalové buňce je kreatin uložen ve formě kreatinfostátu (CP) a s adenosintrifosfátem (ATP) tvoří dvojici makroergních fosfátů, které jsou zdrojem energie pro svalovou činnost. Během intenzivní zátěže dojde ve svalech k rapidnímu poklesu zásob ATP, které se štěpí na adenosindifosfát (ADP) a uvolňuje se velké množství energie. Zásoby ATP stačí pouze na pár vteřin výkonu a poté příjde na řadu záložní zdroj, a to kreatinfosfát. Ten doplňuje hladinu ATP a celý proces se opakuje. Stejně to však stačí jen na několik desítek vteřin. Pokud svalová práce trvá déle, tak musí nastoupit jiné energetické zdroje jako svalový glykogen a později tuky (mastné kyseliny).

Jak zvýšit zásoby kreatinu?

Zásoby kreatinfosfátu ve svalové buňce můžeme zvýšit použitím doplňků výživy. Forem kreatinu je mnoho, ale stačí nám znát pouze Creapure a Monohydrát. Výrobky nesoucí označení Creapure by měly být 100% čistý kreatin.

Má suplementace Kreatinu smysl?

Ano. Výsledky většiny z klinických výzkumů se shodly, že suplementace Kreatinu zvyšuje fyzický výkon.

Dávkování

Kreatin doporučujeme dávkovat 5g (1 malá odměrka) po fyzické zátěži. Kreatin je bez chuti a je lepší přimíchat si jej do proteinového nápoje. Pokud si můžete dovolit větší spotřebu, tak můžete kreatin užívat před i po fyzické zátěži.

Proč kreatin užívat?

  • zdroj energie pro svalový výkon
  • zvýšení síly
  • hydratace svalových buněk
  • svalový růst

Je kreatin bezpečný?

Prozatím nebyl předložen jediný prokazatelný důkaz o negativním dopadu kreatinu na lidský organismus. Ve věděcké literatuře je jako vedlejší efekt uvedeno zvýšení tělesné hmotnosti. Časté tvrzení je, že Kreatin zvyšuje zatížení ledvin a může je i poškodit. Toto tvrzení však žádná z klinických studii neprokázala. Kreatin je lékařského hlediska zcela bezpečný pokud je podáván v rozumném množství, aneb všeho moc škodí.

Jaké výrobky kupovat?

Po vlastní zkušenosti doporučujeme výrobky Creapure od Reflex Sizeandsymmetry a Creatine Monohydrate od Amixu.

 

kreatin

Sdílet:
Fitnesák

Warning: file_get_contents(https://api.instagram.com/v1/users/self/media/recent/?access_token=&count=8): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 429 - in /data/web/virtuals/104879/virtual/www/domains/fitnesak.cz/wp-content/themes/the-rex/library/templates/footers/footer2.php on line 23