Vitamín A

212
0
Sdílet:

Vitamín A je vitamín rozpustný v tucích. Existuje ve dvou přirozených formách – A1 (retinol), A2 (3-dehydroretin). Vitamín A je nutný pro tvorbu rodopsinu, zrakového pigmentu používaného za nízkého osvětlení. Nedostatek vitamínu proto vede k šerosleposti. Vitamín A je také důležitý antioxidant. Rovněž je nezbytný pro vývoj epitelií, při jeho nedostatku buňky rohovatí. Zdrojem vitaminu A je alfa-karoten, beta-karoten a lykopen, což jsou oranžová a červená barviva.

Funkce

Vitamín A je nejdůležitější pro zrak. Díky němu člověk vidí dobře za šera a správně rozeznává barvy. Také zajišťuje růst, vývoj, kvalitu a funkčnost sliznic, kostí a krvetvorby. Ovlivňuje spermie a vajíčka, je potřebný pro správný vývoj plodu.

Nedostatek vitamínu K

Nedostatek vitamínu A se projeví poškozením tkání. Největší škodu způsobí na vlhkých částech (sliznice). Při vysychání sliznice v očích dochází k poškození rohovky, což může vést až k oslepnutí.

Symptomy:

  • Vysychání sliznic
  • Porucha imunity
  • Šeroslepost
  • Ztráta chuti
  • Zpomalení nebo zastavení růstu

Předávkování

Vitamín A je jeden z mála vitamínů, kterým je možné se předávkovat. Nadměrný příjem vitamínu A u těhotných žen může poškodit plod.

Předávkování se projevuje:

  • nevolností
  • suchou kůží
  • padáním vlasů
  • poruchou vidění
  • bolestí kloubů
  • apatií

Předávkování provitamínů (karotenoidů) je nemožné. Při jejich zvýšeném přísunu lze pozorovat oranžové zabarvení kůže.

Doporučený příjem vitamínu K1

  • Děti 1 – 3 roky – 0,4 mg/den
  • Děti 4 – 6 let – 0,5 mg/den
  • Děti nad 10 let – 0,7 mg/den
  • Dospělí muži/ženy – 0,8 mg/den

Zdroje

Živočišné (vitamín A):
  • játra
  • mléčné výrobky
  • žloutek
  • ryby
Rostlinné (karotenoidy):
  • zelenina (mrkev, rajčata, špenát, petrželová/celerová nať..)
  • ovoce (broskve, švestky, meruňky, ananas..)

Zpracováním zeleniny a ovoce nad 180°C se vitamín zničí.

Vitamín A a karotenoidy můžeme přijmout i z doplňků stravy např. ve formě tablet.

Sdílet:
Fitnesák

Warning: file_get_contents(https://api.instagram.com/v1/users/self/media/recent/?access_token=&count=8): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 429 - in /data/web/virtuals/104879/virtual/www/domains/fitnesak.cz/wp-content/themes/the-rex/library/templates/footers/footer2.php on line 23