Vitamín K

216
0
Sdílet:

Vitamín K je vitamín rozpustný v tucích. Označení „K“ je odvozeno z německého slova „Koagulation“, tedy od procesu srážení krve.

Funkce

Vitamín K1

Vitamín K1 podporuje srážlivost krve.

Vitamín K2

Vitamín K2 pomáhá ukládat vápník v kostech a zubech a odstraňuje vápník tam, kde jej nechceme. Také aktivuje bílkoviny kontrolující růst buněk a tím může zamezit tvorbě nádorů.

Nedostatek vitamínu K

Nedostatek vitamínu K vede k poruchám srážlivosti krve. Souvisí také s řídnutím kostí (osteoporózou). Dochází k pomalejšímu obnovování kostí a nedostatečnému zabudování vápníku do kostí. Kosti nejsou dostatečně pevné a snadno se lámou.

Doporučený příjem vitamínu K1

  • Děti 1 – 3 roky – 30 µg/den
  • Děti 4 – 8 let – 55 µg/den
  • Děti 9 – 13 let – 60 µg/den
  • Mladiství 14 – 18 let – 75 µg/den
  • Dospělí muži/ženy – 120/90 µg/den

Zdroje

Potravinové zdroje vitamínu K1

Fylochinon (vitamín K1) je obsažen v zelené listové zelenině a některých rostlinných olejích (sojový, olivový). Hydrogenace (ztužování) rostlinných olejů může snížit biologickou účinnost vitamínu K. V tabulce jsou uvedeny některé zdroje Vitamínu K1 v mikrogramech (μg).

Potravina Množství Vitamín K1 (μg)
Olivový olej 1 polévková lžíce 8,1
Sojový olej 1 polévková lžíce 25,1
Řepkový olej 1 polévková lžíce 16,6
Vařená brokolice 1 hrnek (sekaná) 220
Syrová kapusta 1 hrnek (sekaná) 547
Syrový špenát 1 hrnek (sekaný) 145
Syrový zelený listový salát 1 hrnek (drcený) 62,5
Syrová řeřicha 1 hrnek (sekaná) 85
Syrová petržel 1/4 hrnku (sekaná nať) 246

Zdroje vitamínu K2

  • fermentovaný sýr Natto
  • fermentované potraviny (kysané zelí,…)
  • některé další typy sýrů, ale množství je velmi malé

Doplňky stravy

V České republice je možné získat vitamíny K1 a K2 v některých doplňcích stravy i bez lékařského předpisu. Rozdíl mezi vitamínem K1 a K2 je ve vstřebávání a využití v organizmu.  Vitamínu K1 se dostane do oběhu 5 – 15%,vitamínu K2  95 – 100%. Vitamín K1 je v organizmu použit na srážení krve a rychle se z těla vyloučí, K2 vytváří v organizmu dlouhodobou hladinu, ze které je využíván zejména pro metabolismus kostí a cév.

Sdílet:
Fitnesák

Warning: file_get_contents(https://api.instagram.com/v1/users/self/media/recent/?access_token=&count=8): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 429 - in /data/web/virtuals/104879/virtual/www/domains/fitnesak.cz/wp-content/themes/the-rex/library/templates/footers/footer2.php on line 23